Voordat ik dieper in zal gaan op “hooggevoelig in de klas”, is het waardevol te bedenken welke prikkels kinderen al te verwerken krijgen voordat ze überhaupt op school aankomen.
Vaak is het zo dat deze kinderen slechte slapers zijn. Ervaringen en prikkels komen er uit op het moment dat er rust is, zodra ze in bed liggen. Het inslapen duurt vaak heel lang, met allerlei smoesjes, nog een verhaaltje.. nog een glaasje water.. De verwerking gebeurt voor een deel tijdens het slapen, intens dromen hoort daarbij. Dat kunnen fijne dromen zijn, maar ook vervelende nachtmerries.
En dan is het ochtend, lekker warm in bed, nog slaperig- de wekker gaat! ( veel te hard). De start van het ochtendritueel dat vaak gepaard gaat met haast, keuzestress, vervelende geluiden en kledingstukken die niet lekker zitten. Jam met vieze pitjes, een broertje dat zit te smakken, alleen maar appels om mee naar school te nemen terwijl mama toch weet dat ik geen groene appels lust!?! Een opmerking van een vriendinnetje dat nog dwarszit, en..zo ..voorts ..
Vervolgens aangekomen op school zit het emmertje al redelijk vol. De drukte en het rumoer van het schoolplein is dan een extra grote prikkel die soms op dat moment al de emmer doet overlopen. Veel mensen die krioelend rondlopen, roepende kinderen, vriendjes die vragen op je afvuren om alsjeblieft af te spreken. Kan je vanmiddag?? Ja?..ja?
Het kan zijn dat je kind zich aan je vastklampt en geen stap meer wilt zetten, of je stiekem een keiharde schop geeft omdat hij niet van je mag afspreken omdat hij naar de tandarts moet. Oja.. de tandarts!
Veel ouders van hooggevoelige kinderen zullen bovenstaand verhaal herkennen. Met een vol hoofdje loopt je kind de school in, nadat je hem van je hebt af kunnen trekken, zijn handje in de warme hand van de juf gepropt.. snel weglopend om het drama niet groter te maken.. De meester die het ziet gebeuren en snel komt helpen. Wat fijn als je als ouders zo op de leerkrachten kan bouwen.
Dit is het geheim! Een gouden samenwerking tussen ouders en school. Ouders zij aan zij met de juf en meester, om er samen voor het kind te zijn. Want je kunt begrijpen dat na zo een ochtend, het heel lastig is om te schakelen. En laat dat nou net één van de dingen zijn die een hooggevoelig kind moeilijk vindt..
Coaching op het gebied van hooggevoeligheid kan dan heel helpend zijn. Zowel het kind, als de ouder, als de leerkracht krijgen inzichtelijk hoe de hooggevoeligheid werkt en welke tools in te zetten zijn. Want een hooggevoelig kind dat lekker in zijn vel zit, kan al zijn talenten gaan laten zien.